SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI! tel:. 501 693 919

 Strona główna / Z praktyki / Odchudzanie jako nawyk

Odchudzanie jako nawyk

Z osobami borykającymi się ze zbyt dużą wagą ciała pracuję już ponad 10 lat. Przez cały ten  czas obserwuję u moich klientów prawdziwe zmagania się z samym sobą, swoimi słabościami, chęciami, potrzebami.

Często są to zmagania bezlitosne, odbierające radość życia oraz energię i chęć do działania -  w dluższej perspektywie. Zmagania te potocznie zwą się odchudzaniem.

Moim terapeutycznym celem podczas pierwszej wizyty jest pokazać klientowi, że to co do tej pory uznawał za lekarstwo na swoje problemy ( czyli proces odchudzania się) jest ku jego ogromnemu zaskoczeniu - trucizną. Trucizną, która sączy swój "jad" powoli acz skutecznie.

Obserwacje klientów  pozwalają mi wyciągnąć wnioski, że odchudzanie się może stać się zwykłym nawykowym zachowaniem. I jak to z nawykiem bywa, aby się go pozbyć, nie wytarczy tylko chcieć.

Jeśli naszym celem terapeutycznym jest  zmiana nawyków  u klienta, warto sprawdzić, czy jednym z nich nie jest nawyk odchudzania się.

Bo jeśli tak jest, podejmowane wysiłki na rzecz zmiany nawyków żywieniowych mogą być utrudnione. Jakaś "niewidzialna siła " pchać będzie, starającą się osobę w objęcia znanych i spełniających swoją funkcję ( acz nieefektywnie) schematów. 

Dlatego warto zacząć wywiad z klientem od przyjrzenia się jego historii odchudzania, żeby ocenić na ile podejmowane próby mogły wpłynąć na proces tworzenia się nawyku. Na co warto zwrócić uwagę:

  • jak dużo do tej pory podejmował prób - im więcej tym lepiej dla kształtującego się nawyku ( gorzej dla niego samego)
  • jak długo te próby trwały ( mniej ważne w tym kontekście jest, jakie przyniosły efekty)
  • jak często myśli o potrzebie odchudzania się
  • jak odchudzanie się wpływa na jego życie ( co przez to traci )
  • jak czuje się, kiedy się nie odchudza ( rozdrażnienie, poczucie straty, poczucie braku kontroli nad jedzeniem itp)

Z nawykiem odchudzania się wiąże się bardzo wiele schematów myślowych ( często absurdalnych), na temat tego co jest "tuczące", "odchudzające", zdrowe, niezdrowe, skuteczne, nieskuteczne.

Warto je, także przeanalizować. Sam proces rozmowy na ten temat powinien być pierwszym bodźcem do spostrzeżenia jaką pułapką myślową jest nawyk odchudzania się. Jeśli się jednak tak nie stanie, warto przedstawić ( rozrysować), na podsumowanie rozmowy wnioski.

Wnioski te stanowić mogą element edukacyjny, kiedy to klient dowiaduje się, w jakiej pułapce tkwił do tej pory i dlaczego dotychczasowe próby odchudzania się ( w dłuższej perspektywie) nie przynosiły rezultatów.

W tym miejscu warto pokazać klientowi - jak jest różnica między odchudzaniem się a zmianą nawyków żywieniowych ( już wkróce opublikuję  schemat, z którego będziecie mogli korzystać przy edukacji klienta). Czym jest i czym nie jest taka zmiana. Jeszcze lepiej, gdyby te wnioski wyciągnął sam klient, odpowiadając na przykład  na pytanie:

Jakie straty ponosisz, podejmując coraz to nowe próby odchudzania się .

Samo zdiagnozowanie problemu nie wystarczy, choć jest pierwszym ważnym krokiem. Równie ważne jest to, czy klient chce pracować nad tym nawykiem, czy upiera się przy podjęciu kolejnej próby odchudzania się. Rolą specjalisty jest zrobić wszystko aby klient podjął działnia prowadzące go w kierunku poprawy. Z pewnością kolejna próba odchudzania nie będzie drogą w odpowiednim kierunku.

Co mam na myśli, kiedy mówię o odchudzaniu:

  • działanie określone w czasie ( mające swój początek i koniec)
  • ze sztywno określonymi zasadami ( lub jadłospisem)
  • z określeniem produktów dozwolonych i zabronionych
  • ze sztywno określonym celem ilościowym
  • bez określenia celów jakościowych
  • itp

Aby zmienić nawyk odchudzania się na zdrowy proces zmiany nawyków żywieniowych nie wystarczy chcieć ( stary nawyk będzie to utrudniał), warto mieć plan w jaki sposób można się go pozbyć.

 

 


Powrót

Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Czytaj więcej »

Projekt i wykonanie - Freeline.